Artikel Gerard van den Tweel over zijn succeslessen

Gerard van den Tweel heeft zijn supermarkten op de Nederlandse Antillen verkocht. Maar dat betekent niet dat de 73-jarige multimiljonair uit Nijkerk het rustiger aan gaat doen: hij is net een nieuw avontuur in Suriname gestart. Dat schrijft het AD. Een prachtig artikel ter ere van zijn jubileum  van een halve eeuw ondernemerschap,

De succeslessen van selfmade supermarktmiljonair Gerard van den Tweel

Op Curaçao, Bonaire en Aruba is hij waarschijnlijk bekender dan Albert Heijn. Zoals Nederlanders ‘naar de Appie’ gaan, gaan Antillianen ‘naar Van den Tweel’. De naamgever van die supermarkten, die deze week zijn jubileum viert van een halve eeuw ondernemerschap, heeft zijn supermarktimperium op de Nederlandse Antillen vorige maand verkocht. Zijn naam blijft op de gevels prijken, maar zijn supermarkten op de ABC-eilanden zijn nu eigendom van een Jamaicaanse ondernemer.

Speeltje

Zijn kinderen hadden er geen interesse in, legt Gerard van den Tweel uit. ,,Ze zeggen: pap, dat was jouw speeltje. Zij zitten niet te wachten op die bedrijven 9000 kilometer verderop. Ik ben nu 73, dan moet je gaan nadenken. Ik was op die eilanden de grootste werkgever: zevenhonderd medewerkers waren van mij afhankelijk.” Om er haastig aan toe te voegen: ,,Niet dat er trouwens iets met me gebeurt, hoor. Ik wil nog twintig jaar door.”

Lees het volledige artikel

Bron artikel: www.deondernemer.nl

Bereik van online nieuws: de grote vier, de kleine vier en de ‘globals’

De smartphone wordt steeds belangrijker als platform voor online nieuws. NU.nl, NOS, AD en Telegraaf domineren bij de ‘Nederlandse’ nieuwsmerken, maar het bereik van Google, Facebook en YouTube blijft een stuk groter.

Bijna heel Nederland is online, en wie online is, haalt zijn nieuws vooral bij NU.nl, NOS, AD en De Telegraaf. Die vier nieuwsmerken hebben ieder maandelijks een bereik van meer dan vijf miljoen Nederlanders online. De Telegraaf is de ‘kleinste’ van de grote vier, NU.nl de grootste – behalve in februari 2018, toen ze dankzij de Olympische Winterspelen voor één keer nummer twee achter de NOS stonden. AD is in opmars, het afgelopen anderhalf jaar was hun website al driemaal beter bezocht dan die van de NOS.

De kloof tussen de grote en kleine vier (NRC, Volkskrant, RTL en Trouw) groeit. De Volkskrant en NRC hebben een betaalmuur op hun site, bij NRC lijkt dat het bezoek niet te schaden. NRC was bij de ‘kleintjes’ lang derde, maar sinds een half jaar koploper. RTLnieuws zag het online bereik dalen.

artikel door Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht

Lees volledig artikel

Bron: svjd

American Chambre of Commerce te gast bij de Raad van Bestuur van de ABN AMRO

De Amcham (American Chambre of Commerce) was te gast bij de Raad van Bestuur van de ABNAMRO.

Het thema van de middag was ‘The Future of Work’. Welke veranderingen zijn er mondiaal te verwachten en welke gevolgen heeft dit voor onze economie.

Minister Koolmees was helaas verhinderd maar zijn Directeur-Generaal hield een voortreffelijke presentatie evenals de McKinsey topman.