HR-dienstverlener LTP introduceert solliciteren met robot Sigmund

LTP Business Psychologen in Amstelveen is al vanaf 2000 één van onze gewaardeerde cliënten en is Nederlands oudste en grootste human resource-adviesbureau van Nederland. Is ooit binnen de VU in 1927 opgericht door enkele hoogleraren. Er werken meer dan 130 psychologen bij dit instituut. Dit instituut test jaarlijks gemiddeld 8.000 mensen om te kijken of iemand geschikt is voor een functie. In die hoedanigheid test LTP onder meer bankmedewerkers, rechters, brandweermannen, politieagenten en militairen. Maar ook testen ze piloten, trein- en trambestuurders op onder meer alertheid.

Bij LTP in Amstelveen hebben ze de Europese primeur dat vanuit Zweden een robot is gekomen met de naam ‘Sigmund’ die kandidaten gaat testen of iemand geschikt is voor een functie. Ook doet Sigmund mee aan een 3-jarig onderzoek van de VU. Wie bij LTP een hele dag is getest op de ‘klassieke’ wijze met assessments gaat aan het einde van deze dag nog eens gedurende een half uur een gesprek aan met robot Sigmund. De robot geeft na het gesprek direct uitsluitsel en er kan worden nagegaan of de resultaten van de klassieke methode overeenkomen met die van Sigmund.

De robot is geprogrammeerd met behulp van Artificiële Intelligentie en draagt bij aan een grotere diversiteit binnen organisaties. Onbewust heeft iedere recruiter bij een selectie bepaalde vooroordelen. Daarvan is bij de robot geen sprake. Sigmund kijkt naar iemands bekwaamheid en talenten, ongeacht op welke universiteit iemand heeft gezeten. Dus ook kandidaten die de minder geijkte paden hebben gevolgd of een andere etnische of culturele achtergrond hebben, maken een eerlijke kans. De visvijver is plots veel groter.

Lees hier het artikel in de Telegraaf