DE VAL VAN FEMKE HALSEMA: AFTREDEN NABIJ?

Burgemeester Femke Halsema verwacht woensdag in de raadsvergadering de motie van wantrouwen te overleven. Het kan wel eens anders gaan lopen.

De vraag is of coalitiepartner D’66 haar blijft steunen. Fractievoorzitter Reinier van Dantzig heeft zich al heel kritisch over Halsema uitgelaten. Voor hem als horecaondernemer die veel kostbare maatregelen heeft moeten nemen is het heel wrang om te zien hoe Halsema het heeft toegestaan dat meer dan tienduizend demonstranten de volksgezondheid in gevaar brachten.
Het is denkbaar dat ze de motie van wantrouwen overleefd als de coalitie haar steunt. Toch is het een realistisch scenario dat ze alsnog aftreedt. Meerdere ministers hebben in het verleden een motie van wantrouwen overleefd maar zijn toch afgetreden omdat zij te veel beschadigd waren. Dit gaat eveneens zeker op voor Halsema. Minister-President Rutte is woedend op haar. Het vertrouwen van het kabinet in haar is weg. Zelfs Groen Links-leider Jesse Klaver kwalificeerde haar handelen als ‘niet goed’. Een generaal pardon ligt voor de hand voor alle opgelegde Corona-boetes. De rechterlijke macht wordt anders belast met tienduizenden beroepszaken wegens rechtsongelijkheid. En last but not least het Nederlandse volk is klaar met haar.

Halsema doet haar best om anderen voor haar karretje te spannen. Minister Grapperhaus heeft juist gehandeld. Hij doorzag de tactiek van Halsema om te proberen de verantwoording door te schuiven. Wel lukte het haar steun te werven binnen het Veiligheidsberaad. Voorzitter Hubert Bruls sprak zijn steun uit maar schaadt daar zijn eigen positie mee. Hij kwam er te snel mee. Bovendien werkt zijn dikke pens niet mee. Je zou eerder geloven dat hij voorzitter is van een borrelclub van 25 burgemeesters in plaats van het Veiligheidsberaad. Het Nederlandse volk is niet gek en is klaar met dit voorbeeld van vriendjespolitiek. Nu wil ze een onderzoek in laten stellen naar voorbeeld van collega Krikke van Den Haag. Die deed dat trucje ook en won daar een half jaar mee. Scheelt weer paar maanden inkomen in plaats van wachtgeld tot haar 67e!

Maar is dit nu de enige blunder van onze burgemeester. Niet bepaald. Twee weken geleden gaf ze een interview aan Het Parool. Voorpagina: ‘Ik wil de stad teruggeven aan de bewoners. Ik wil de toeristen weren’. Bizarre uitspraak: De opbrengst van de toeristenbelasting komt geheel ten goede van de stad inclusief cultuur. Als deze grote inkomstenbron weg valt moet dat geld toch ergens vandaan komen. Kunnen onze musea zonder toeristen? Kunnen de restaurants zonder toeristen? Kunnen de winkeliers de huur betalen zonder toeristen? Wie heeft de cruiseschepen met goed spenderende toeristen de stad uitgejaagd?

Waarom heeft ze de organisatie niet gevraagd om de demonstratie voortijdig te beëindigen? Ze beticht de demonstranten van mogelijke gewelddadigheid. Vandaag heeft ze het zelfs over het NIET TE CONTROLEREN feit dat er ultraradicale activisten aanwezig waren. Hiermee beledigd zij 99,9 % van deze groep betogers op de Dam die daar stonden voor een sympathiek doel. Burgemeester Van der Laan maakte ook fouten maar corrigeerde deze direct. Denk maar eens aan die demonstratie die op het Museumplein was gepland. Door de commotie van buurtbewoners besloot hij om het event te verplaatsen naar het Westelijk Havengebied. Of neem als voorbeeld de Ajaxsupporters die niet meer op het Leidseplein mochten komen, maar feest moesten vieren naast de Arena. Daarom werd Van der Laan door iedereen gerespecteerd. Van links tot rechts.

Wat is mijn advies aan Halsema? Treedt per direct af. Hoe langer zij in functie blijft, hoe meer zij zich zelf beschadigd. In de communicatie hebben wij het wel eens over het Marco Bakker-effect, of vergelijkbaar de Camille Eurlings kwestie. Juist door ontkenning en geen spijt of berouw tonen, beschadigden zij zichzelf dusdanig, dat ze in Nederland niet meer aan de bak kwamen! Halsema is gewoon te licht voor dit ambt. Geen enkele bestuurservaring. In het bedrijfsleven was ze er allang uit geflikkerd.

Jan Roeland
Directeur Roeland Associates