Jan Roeland

Jan Roeland

Managing Partner

Direct na zijn studie startte hij in 1988 zijn eigen Public Relations adviesbureau, dat vrij snel een vooraanstaande positie bereikte. In zijn adviespraktijk werkt hij ondernemingen in uiteenlopende branches. Maatschappelijke kwesties als de asbestproblematiek en het sickbuildingsyndroom zijn door hem bekend gemaakt.

Naast zijn werkzaamheden als PR-consultant bekleedt hij veel commissie- en bestuursfuncties in monumentale kringen, de paardensport en ondernemersverenigingen. Zo was hij lid van het Hoofdbestuur van de Maatschappij van Nijverheid en Handel, één van de oudste en grootste werkgeversorganisaties van Nederland.

Jan heeft altijd geïnvesteerd in goede en sterk inhoudelijke relaties met journalisten. Dit heeft ertoe geleid dat het bureau ingangen heeft bij alle toonaangevende media zowel nationaal als internationaal.
Voor klanten doen wij in feite aan issuemaking; wij zoeken continu naar nieuwswaarde voor een klant en proberen journalisten te overtuigen van de relevantie. Aan het bureau zijn een tiental oud-journalisten verbonden, allen met een grote staat van verdienste op communicatiegebied.
Ook wordt Jan met name ingezet als sparringpartner bij Raden van Bestuur van de grotere concerns van Nederland.

Patrick van Hal

Patrick van Hal

Media Manager

Sinds 2004 is Patrick verbonden aan Roeland Associates, het PR-bureau dat voor haar opdrachtgevers een grotere naamsbekendheid creëert.

Patrick: “In deze tijden van transparantie is goede PR nog belangrijker voor ondernemers en een ideale manier om kostenefficiënt veel marketingwaarde toe te voegen. Binnen Roeland Associates voelen wij elke dag weer de uitdaging om onze klanten nog beter te bedienen. Onze ambitie is koploper te zijn binnen ons vakgebied Public Relations. De beste zijn: dat spreekt mij bijzonder aan.”

Wie is Patrick van Hal?
“Ik ben geboren en opgegroeid in een klein dorpje tussen Haarlem en Leiden: Lisse. Na mijn studietijd ben ik gestart als arbeidsbemiddelaar bij de USG Groep, een zeer leerzame periode, waarna ik zes succesvolle jaren gewerkt heb bij Regus Business Centres, de grootste aanbieder van flexibele werkplekoplossingen ter wereld. Bij Roeland Associates ben ik verantwoordelijk ben voor het klantencontact

Wij zoeken altijd weer naar de invalshoeken waar wij relevantie in communicatie en media-actualiteit kunnen bieden – zowel voor onze klanten als voor journalisten. Wij zitten constant ‘op de bal’ en dat houdt het vak voor mij ook interessant. In mijn vrije tijd ben ik een fanatieke tennisser, squasher en alpineskiër – ook daar gaat het mij om de uitdaging om continue alert te zijn, niets te missen en daarmee punten te scoren.”

Waarom Marketing-PR?
“Succesvol ondernemerschap komt voort uit lef, durf en daadkracht met een duidelijk visie en soms een factor geluk. De essentie van PR is het bedenken van de juiste invalshoeken, het creëren en delen van verhalen. Mijn enthousiasme haal ik uit de verhalen van de klanten waarmee wij werken, de altijd aanwezige nieuwsgierigheid naar het vakgebied van anderen. Omdat we met een klein team werken zijn we gewend flexibel en snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen bij onze klanten en op berichtgeving vanuit de actualiteit.
Wij werken voor een groot aantal marktleiders en bekende ondernemers, wij delen hun gedrevenheid om te willen scoren. Roeland Associates ontwikkelt, bedenkt en implementeert strategische plannen ter ondersteuning van bedrijven, merken, producten, families en personen. Orthodox als het moet, onorthodox als het kan.”

Hoe kijk je tegen de Marketing-PR-branche aan?
“Door de veelheid van sociale media en andere digitale kanalen zijn reputaties nog sneller gemaakt (en gebroken), dat zien wij terug in een grotere aandacht voor public relations. Wij werken nauw samen met een grote poule van bekwame (digitale) professionals waaronder: Marcel Olislagers en Sanne Smeets, autoriteiten op het gebied van digitale PR en nieuwe media. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat wij goed op de hoogte zijn en blijven van alle digitale communicatie ontwikkelingen en zo onze klanten op dit vakgebied goed kunnen blijven adviseren. Naast digitale media blijven dagbladen en magazines nog steeds relevant voor achtergrondverhalen en ondernemers-portretten.