Bereik van online nieuws: de grote vier, de kleine vier en de ‘globals’

De smartphone wordt steeds belangrijker als platform voor online nieuws. NU.nl, NOS, AD en Telegraaf domineren bij de ‘Nederlandse’ nieuwsmerken, maar het bereik van Google, Facebook en YouTube blijft een stuk groter.

Bijna heel Nederland is online, en wie online is, haalt zijn nieuws vooral bij NU.nl, NOS, AD en De Telegraaf. Die vier nieuwsmerken hebben ieder maandelijks een bereik van meer dan vijf miljoen Nederlanders online. De Telegraaf is de ‘kleinste’ van de grote vier, NU.nl de grootste – behalve in februari 2018, toen ze dankzij de Olympische Winterspelen voor één keer nummer twee achter de NOS stonden. AD is in opmars, het afgelopen anderhalf jaar was hun website al driemaal beter bezocht dan die van de NOS.

De kloof tussen de grote en kleine vier (NRC, Volkskrant, RTL en Trouw) groeit. De Volkskrant en NRC hebben een betaalmuur op hun site, bij NRC lijkt dat het bezoek niet te schaden. NRC was bij de ‘kleintjes’ lang derde, maar sinds een half jaar koploper. RTLnieuws zag het online bereik dalen.

artikel door Piet Bakker

Piet Bakker was tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht

Lees volledig artikel

Bron: svjd

American Chambre of Commerce te gast bij de Raad van Bestuur van de ABN AMRO

De Amcham (American Chambre of Commerce) was te gast bij de Raad van Bestuur van de ABNAMRO.

Het thema van de middag was ‘The Future of Work’. Welke veranderingen zijn er mondiaal te verwachten en welke gevolgen heeft dit voor onze economie.

Minister Koolmees was helaas verhinderd maar zijn Directeur-Generaal hield een voortreffelijke presentatie evenals de McKinsey topman.

Artikel Harm Tunteler medeoprichter en directeur van JBR Interim Executives

Op zaterdag 20 april verscheen er een prachtig interview in het FD van Harm Tunteler van JBR Interim Executives. Het artikel is een aflevering van de rubriek ‘Leermeesters’, waarin mensen vertellen over hun inspirator of voorbeeld. Harm Tunteler is een ervaren manager in veranderingsprocessen, zowel in multinationals als in middelgrote bedrijven. Hij heeft management en commerciële ervaring in zowel de zakelijke als in de de consumentenmarkt. Een expert op het gebied van strategische heroriëntatie, herstructurering, fusies en overnames. Teamleider en coach van transformatieprocessen.

Lees het volledige artikel