De geheimen van een pakkend persbericht en goede relatie met journalisten

Ofschoon het internet tegenwoordig een grote nieuwsbron is waar journalisten uit kunnen putten blijkt dat zij het persbericht nog altijd de belangrijkste informatie bron vinden voor publicaties. Van de andere kant weet iedereen in de mediawereld dat het steeds moeilijker wordt om die journalist met dat persbericht te bereiken. Er worden simpelweg dagelijks teveel persberichten gepubliceerd en het aantal journalisten bij de redacties is de laatste 10 jaar dramatisch gedaald.

Waar liggen de geheimen voor een succesvolle opname van jouw persbericht?  En hoe weet je journalisten te motiveren voor het publiceren ervan. Of nog beter; hoe gaat het jou lukken dat de journalist contact opneemt voor het afnemen van een interview op basis van het persbericht.

In deze blog een aantal tips over onze dagelijkse ervaring om journalisten te bereiken voor het verkrijgen van een publicatie in de media.

Houd je persbericht kort en compact

Het goede persbericht focust zich op één nieuwsfeit dat goed en vooral herkenbaar onderbouwd wordt vanuit actualiteiten. Eén verhaal vanuit één rode draad. Gebruik spreektaal en vooral geen vakjargon

Houdt je persbericht compact maar nodig de journalist wel uit om meer info te raadplagen over het onderwerp. Tracht nieuwsgierigheid bij de journalist over het onderwerp te bereiken. In de vorm van scherpe vragen in het persbericht die leiden naar antwoorden opgenomen in jouw Public Newsroom of Online Persomgeving.

Maak een overzicht van journalisten die reeds over het onderwerp hebben geschreven

Voor je ook nog maar één letter op papier zet begin je met het allerbelangrijkste: het maken. Een overzicht van journalisten die al over het onderwerp geschreven hebben. Dit zijn journalisten die affiniteit hebben over het onderwerp. Het geeft ook aan waar nog aanknopingspunten liggen om persaandacht voor het onderwerp te krijgen.

Gebruik quotes

Het is verstandig om in je persbericht altijd enkele quotes op te nemen. Een quote geeft direct inzicht in het onderwerp en maakt het menselijk en persoonlijk. Niets is erger voor een journalist dan een persbericht te krijgen dat geschreven is als één lange doorlopende tekst. Quotes kunnen in dit geval helpen.

Ze maken het persbericht leesbaar, behapbaar en laten de journalisten toe om het bericht vlot te scannen. En een quote vergroot de kans dat de journalist met meer aandacht door je bericht zal gaan en er misschien nieuws in zal zien.

Zorg dat je foto’s en video’s gemakkelijk te downloaden zijn voor journalisten

Journalisten staan dagelijks onder druk. Ze moeten snel nieuw kunnen verspreiden. En ook nog multimediaal met beeldmateriaal. Krijgen ze een persbericht binnen dat hen interesseert, dan willen zij dit ook onmiddellijk online publiceren. Het gevolg: journalisten verliezen kostbare tijd met het zoeken van bijhorende foto’s en/of video’s die te downloaden zijn in bijvoorbeeld de Public Newsroom.

Zorg dan ook dat het bijhorend beeldmateriaal door een journalist vlot te gebruiken is en continu beschikbaar. Maak verschillende formaten van je persbericht. Bijvoorbeeld een uitgebreid persbericht met beeld en video in de Newsroom. De tijd dat één formaat volstond is definitief voorbij.

Timing is niet alles

Iedereen heeft een mening over wat het beste moment is om een persbericht uit te sturen. Toch is er niet één zaligmakend tijdstip om uit te sturen. De nieuwswaarde van je bericht is en blijft het belangrijkste criterium of het persbericht opgepikt zal worden of niet.

Onderschat niet de kracht van lokale media

Mensen mikken met hun persbericht meestal op het allerhoogste: de nationale media. Logisch en begrijpelijk. Want een bedrijf verstuurt niet iedere dag een persbericht en zo veel kansen om in de nationale media te komen zijn er dan ook niet. Maar vergeet toch ook de lokale media niet want nationaal nieuws begint vaak lokaal. Het gebeurt vaak dat lokaal nieuws enkele dagen in de lokale media sluimert voor het plotsklaps door de nationale redacties wordt opgepikt. Publicatie in lokale pers kan dus een ideale opstap zijn naar nationale media en hoeft dus helemaal geen eindpunt te betekenen van je mediaverhaal.

Vergeet je Corporate Newsroom niet

En uiteraard, als je persbericht de deur uit is mag je niet vergeten het ook te publiceren op je eigen perspagina. Want ook al wordt je persbericht vandaag geen nieuws, misschien wordt het dat morgen wel, of volgende week, of over een maand, als een journalist je newsroom bezoekt en het bericht ontdekt.
En een Newsroom is ook de hub voor beeldmateriaal rondom perspublicaties. Maak het de journalist gemakkelijk door het continu beschikbaar te stellen. Maak verschillende formaten van je persbericht.

Probeer samen te werken met de journalist

Iedere journalist heeft zijn eigen interesses. Speel hierop in bij het uitwerken van je pitch. Kies voor een invalshoek die aansluit bij de journalist zijn of haar interesse.

Want het zal niemand verwonderen: journalisten schrijven graag. Ze verkiezen dan ook informatie die ze verder kunnen uitwerken boven volledig kant en klaar afgewerkte artikelen.

Speel iedere dag in op de specifieke interesse van de journalist. stelt dat het beter is om een handvol relevante en goede journalisten te vriend te houden dan steeds een lijst van 500 algemene redacties te benaderen. Wees nieuwsgierig! Stel vragen aan een journalist hoe je hem of haar het beste kan blijven benaderen. Een simpele, maar ook nuttige oplossing.

Veel succes!

 

Patrick van Hal

Media Manager