Interview in zakelijke media. Benut de kansen die journalisten u bieden !

Communicatie naar de pers en niet-voorspelbare berichtgeving van journalisten over uw organisatie. Niet zelden is het worstelen en weer boven komen. Issues rondom uw organisatie die steeds opnieuw de kop opsteken en die kunnen resulteren in een dreigende reputatieschade.

Het creëren van positief nieuws naar de pers vanuit een consistent en eenduidige PR-strategie kan ontzettend lastig zijn. En hoe start je dit traject en hoe behoud je daarna de regie? Free publicity genereren is méér dan een spervuur aan persberichten versturen.

Sterker nog: een persbericht is in sommige gevallen een achterhaald middel. Achtergrond artikelen renderen beter. Hoe krijg je journalisten zover om aandacht te besteden aan jouw onderwerp? En als die mogelijkheid zich voordoet; hoe bereidt je dan zo’n interview zo optimaal mogelijk voor ?

Ook journalisten zijn aardige mensen

De ervaringen van directeuren of marketeers met journalisten is niet altijd positief. Sterker nog; er heerst vaker angst om met hen een relatie aan te gaan. Angst voor verkeerde quotes en citaten dan wel negatieve berichtgeving.

Die angst is vaak onterecht. Journalisten fungeren als de waakhond van onze samenleving en kritische onafhankelijke berichtgeving is daar een onderdeel van. Maar u moet ook beseffen dat er een wederzijdse afhankelijkheid is. Ook journalisten zijn afhankelijk van nieuws dat hen wordt aangereikt. Journalisten hebben een cruciale positie in onze samenleving. Ook zij zijn steeds naar nieuws rondom relevante zakelijke thema’s. Denk aan thema’s rondom uw organisatie zoals innovatie, duurzaamheid en maatschappelijke relevantie van uw organisatie.

Respect als basis voor een structurele goede relatie

Beschouw hen dus als uw vrienden en bouw actief een relatie op met de voor jou belangrijke media. Respect voor de rol van journalist en de inhoud van de berichtgeving is daarbij randvoorwaarde. Benader hen zoals u ook met uw zakelijke relaties omgaat. Eerlijk, open en transparant. Dan volgt de positieve structurele relatie met journalisten en uw organisatie vanzelf.

Probeer vanuit een persoonlijke inslag een band met ze op te bouwen en laat zien op welk onderwerp u expert bent en welke nieuwswaarde u kan overdragen. De aanleiding voor persoonlijk contact zal altijd ‘nieuws’ moeten zijn, want dat is waar zij naar op zoek zijn. Benader hen pro-actief als u nieuws hebt en wacht dus niet tot ze u benaderen. Een plotselinge onverwachte benadering van journalisten naar uw organisatie kan onrust creëren. Wees dit voor!

Professionele voorbereiding bij interviews essentieel

Elementair in de relatie met journalisten is dat u het bewuste interview professioneel benadert en dat u deze goed voorbereidt. Denk samen met uw PR-of media-adviseur over de strategische inzet van het interview. Werk samen aan de het opstellen van de key-boodschappen en neem de regie in handen. Bereidt u zorgvuldig voor op van alle aspecten die rondom ene interview spelen.

Hoe gaat u de regie van een interview invullen?

Natuurlijk is niet interview hetzelfde. En ook journalisten verschillen van karakter. Maar mocht u een uitnodiging ontvangen dan is het raadzaam de volgeden aspecten goed door te nemen.

  • Wat is het doel van het interview en wil ik daaraan meewerken?
  • Gaat dit verhaal echt over mij of mijn organisatie?
  • Gaat dit kansen geven om te ‘scoren’? Of heb ik alleen maar wat te verliezen?
  • Wat is het doel van de journalist met het verhaal? Is het een open gesprek of slechts bedoeld om een stelling bevestigd te krijgen?
  • Wat is de setting van het interview? Wie worden nog meer gevraagd, wie zitten er aan tafel? Welke filmpjes worden vertoond?
  • Wat zijn de vraagpunten? En wat is mijn antwoord daarop?
  • Wat wordt mijn verhaal en wat is mijn kernboodschap?
  • Krijg ik het verhaal nog te zien voordat het gepubliceerd wordt?

Voorbereiding voor interview

Zorg ervoor dat u voorafgaand aan een interview duidelijke afspraken met de journalist maakt over de wijze waarop u wilt meewerken en hoe het artikel wordt gepubliceerd. Dus waar en hoe het plaatsvindt, wie de interviewer zal zijn, welke vraagpunten aan bod komen en wat de context zal zijn.

U moet zich ervan bewust zijn dat u altijd invloed kan uitoefenen op de lengte van het interview. Ook bent u vrij om zelf het interview te sturen in de richting die u graag wenst. En uiteraard bent u vrij om soms geen antwoord te geven op een vraag. Maar licht dan wel de redenen daarvoor toe. Ook mag u verzoeken om  inzage te krijgen in het artikel voor publicatie.

Het interview zelf en de overdracht van uw boodschap

Mocht u nu in een interview beland zijn met de bewuste journalist, dan lijkt het ogenschijnlijk logisch dat u alleen antwoord geeft op de gestelde vragen. Toch is het alleen beantwoorden van de gestelde vragen in woordvoering niet altijd slim. U heeft dan niet de volledige regie. ‘Bridging’ is een beproefde techniek die u in mediagesprekken helpt die regie wel te krijgen.

Vanuit Bridging kan u vanuit een gestelde vraag zelf een brug maken naar uw eigen kernboodschap. Realiseert u zich wel dat u dat u niet zomaar aan de vraag kunt voorbijgaan. Als u dat steeds doet, wekt dat ook irritatie. Zorg dus dat u eerst kort de vraag beantwoord en dan de brug maakt naar uw eigen boodschap.

Advies van mediaprofessionals

Bij het voorbereidden van een zakelijk interview adviseren wij altijd een externe expert op het gebied van mediatraining of reputatiemanagement in te huren. Hun professionele adviezen helpen uw mening en storytelling te vormen.

Conclusie

Door free publicity leren steeds meer mensen uw bedrijf kennen en dat zal leiden tot een groot netwerk en interessante opdrachten. En wat ook leuk is: door aan de slag te gaan met free publicity word u gedwongen na te denken over de manier waarop uw onderneming zich presenteert aan de buitenwereld.

Durf gerust een structurele relatie met de pers aan te gaan. Probeer het maar eens, u zult versteld staan van het resultaat!

Patrick van Hal

Media Manager