De trends bij journalisten voor het vergaren van nieuws voor hun publicaties

blog_afbeelding

Roeland Associates is een gespecialiseerd bureau voor het realiseren van media-aandacht in de zakelijke media. Wij zetten graag ons brede netwerk van journalisten in voor het realiseren van relevante mediapublicaties in toonaangevende zakelijke media.

Recent is het vermaarde onderzoek ‘Journalism Trends 2016’ verschenen. Dit onderzoek geeft een actueel inzicht in de ontwikkelingen van de persmedia en de wijze hoe journalisten nieuws vergaren voor hun publicaties.

Het internationale rapport is een must-read voor media professionals en PR-mensen. Meer dan 2000 journalisten namen deel aan het onderzoek van MyNewsDesk. Geen journalisten uit Nederland maar wel uit de Verenigde Staten, Australië, Canada, Singapore en dichter bij huis: Duitsland, Zweden, Noorwegen, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.

In deze publicatie nemen we u graag mee in de belangrijkste bevindingen rondom de wereld van journalistiek.

Het persbericht vormt voor journalisten nog steeds een zeer belangrijke bron voor nieuwsvergaring.

Ook al leven we in sociale mediatijden, toch verkiezen journalisten nog steeds persoonlijk contact en een persberichten als basis voor een nieuwsitem. Zo gebruiken 9 op de tien journalisten het persbericht als belangrijke informatiebron.

top5

Journalisten vinden een goed contact met PR-mensen  belangrijk

Ook al zijn de meeste journalisten tevreden met het persbericht dat via mail binnenkomt, toch vinden ze contact op regelmatige basis met een PR-verantwoordelijke belangrijk. 65% van de journalisten vinden een goed contact met PR-mensen belangrijk.

Alles staat of valt met de geloofwaardigheid van de bron

De belangrijkste factor die bepaalt of een journalist een pitch verder zal onderzoeken of niet is de geloofwaardigheid van de bron. Wie is de boodschapper en wat is de reputatie van de organisatie? Dit is de belangrijkste vraag die de journalist zich stelt voor hij zich verder verdiept in de toegezonden pitch.

Een tweede belangrijke reden om een pitch verder te bekijken is ‘goede quotes of de mogelijkheid om een opinieleider te interviewen.’ Goede voorbereiding over de inhoud van het persbericht is hierbij essentieel.

Derde voorwaarde: de aanwezigheid van ondersteunend beeldmateriaal (video, foto’s,…) Het is zaak dat de organisatie haar newsroom/perspagina professioneel heeft ingericht met adequate informatie en beeldmateriaal voor de journalist. Als ondersteunend materiaal voorhanden is zal dit een positieve bijdrage leveren voor een mogelijke publicatie. Zorg er dan ook voor dat op het ogenblik dat je een pitch verstuurt naar een journalist, al het ondersteunend beeldmateriaal voor het artikel ter beschikking staat in je newsroom. Want het online nieuws, Facebook en Twitter wachten niet.

Journalisten publiceren gemiddeld op drie verschillende platformen

De tijd dat journalisten zich beperkten tot één publicatiekanaal is definitief voorbij. Gedrukte media en online nieuwssites zijn de standaard-platformen waarop journalisten publiceren, gevolgd door Social Media zoals Facebook en Twitter.

We leven in een tjdperk waarin het nieuws juist over een groot aantal platformen wordt verspreid. Dit biedt kansen voor een hoog bereik waarin de kwaliteit van het artikel bepalend is voor het leesbereik.

We consumeren tegenwoordig het nieuws vele malen sneller dan voorheen. Dit betekent dat persberichten nog scherper dan voorheen compact, krachtig en met één hoofdboodschap opgesteld dienen te worden.

Patrick van Hal

Media Manager

blog_afbeelding

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.